2003115 Tur til Praha 17.-20.11.2003

Det meste av sommerferien i år gikk med til å bygge hytte på Moldtua, så derfor hadde vi snakket om å bruke noen feriedager som vi hadde tilgode på en tur.

Praha ble målet og vi dro nedover den 17.november.

Her er jeg ankommet Praha og venter på buss inn til byen. Når bussen kom og vi fikk stablet oss inn, tok han ikke de tsjekkiske sedlene (korunas = tsjekkiske kroner) vi nettopp hadde tatt ut i minibanken. Buss-sjåføren ville ha akkurat i mynter. Dermed måtte vi av igjen, inn å kjøpe noe småtterier for å få mynter og så vente på neste buss.

Bussen gikk ca halvveis til byen og kostet ca 24 tj.kr (ca 6,50 NOK), men det var  inkl. overgang til metroen slik at vi kom helt til hotellet til denne prisen.

17.november er datoen tsjekkerne minnes "Fløyelsrevolusjonen" (hvor de frigjorde seg fra kommunismen som de ble påtvunget da  krigen sluttet).

Her tenner de lys ved et minnesmerke.

Det første som slo meg ved Praha var all den flotte krystallen i butikkvinduene. Utrolig vakkert håndverk.

Etter hvert fikk jeg løftet blikket og ble mektig imponert over arkitektur, kultur og kunst.

Her er nasjonalteateret som låg øverst i Prahas "Karl Johan" som heter Vaclavske Namesti.

Vi låg på et hotel i en sidegate som het Stepanska.

Samme hvor en vender seg i Praha ser en flotte byggverk.

Her er gamle rådhuset (t.v.) og Tyn-kirken (rett frem) fra ca. 1365.

Og her foran den kjente astronomiske klokka.

Jan Taborsky laget denne på 14-hundretallet. Det sies at han ble blindet av oppdragsgiverne for at han ikke skulle kunne gjenskape uret et annet sted! Utakk er verdens lønn.....

Tirsdag bestemte vi oss for å se på den kjente borgen i Praha.

Borgen med St.Vitus-katedralen midt i, sees i bakgrunnen på bildet.

Her er vi på vei over den utrolig flotte Karlsbroen (over elven Vltava). Langs broen er det skulpturer av helgener og fra toppen av brotårnet en fantastisk utsikt til bl.a. over 100 spir!

Selv om det ikke var høysesong, var det masse turister og liv rundt om kring.
Her er vi på Lillesiden og vi ser såvidt St.Nikolai-kirken i bakgrunnen.
Det er en kirke fra 1700-tallet. Mozart spilte på orgelet i denne kirka.

Den er ikke så verst denne prekestolen du?

I bakkene oppover til borgen tok vi en rast på en koselig kafé. Pannekaker med is og krem er godt !
Enkelte ville ha mer ...
Så er vi oppe ved inngangen til borgen. Den ligger utrolig høyt og fint til med utsikt utover byen.
Slottet med kirken var en utrolig samling bygninger.

Under slottskirka ligger kongene "begravd". Midt i ligger den høyt aktede og, den kongen som kanskje har betydd mest for Praha, kong Karl den 4 ( 1333-1378).

Fantastisk mange og flotte glassmalerier i slottkirken.
Etter å ha sett slottskirken, kongeslottet, den gyldne gate og mye mer, gikk vi ned igjen fra den andre siden av slottet.
Det er utrolig interessant å se og lese i reisebøker om steder, personer og historien.

Den lille plassen med de grå "veggene" fant vi ikke ut hva var. Noen som vet?

Det var mye å få kjøpe, så selv om det er billig, har Praha-innbyggerne etter hvert lært seg å tjene penger på turistene.

Praha er kjent som Pilsens hjemland. Her traff vi på noen andre nordmenn som visste å sette pris på den.

Mandag åt vi først på en kinarestaurant, deretter på en italiensk restaurant. Dette kunne ikke fortsette, så nå måtte vi finne en skikkelig tradisjonell tsjekkisk restaurant. Det gjorde vi.

Stekt and med rødkål, melboller, poteter og brød var kjempegodt.

... og levende musikk hører med.

Wolfgang A. Mozart (og Constanze) bodde i Praha da han skrev operaen Don Giovanni (1787). Vi måtte få med oss den, og valget falt på et dukketeater (dukketeater har lang tradisjon i Praha). Flott musikk og en annerledes opplevelse.
Sånn var fortauene i Praha. Små brostein på 5 x 5 cm. Det fungerer godt å gå på. Selv en 10-12 timer pr dag....

Men det er begrenset hva en rekker over på noen få dager. Men det var utrolig interessant.

Vi kjøpte med oss noe krystall hjem. Ikke alt, men det meste, kom velberget hjem.

Men vi hadde en fin tur og fikk lyst til å besøke Praha flere ganger.