20050301 Vasaloppet 2005
Lørdag 5.mars kjørte Jomar og jeg til Malungfors i Sverige. Jeg skulle gå
Vasaloppet og hadde avtalt overnatting hos Lissmann. Vi kjørte over Røros og
fikk en flott tur. Det var kaldt og fint vær tidlig om morgenen. Her er noen
bilder fra Orvos.
Fint når det er sånn.
Kaldt så det knitrer.
Lørdag 5.mars kjørte Jomar og jeg til Malungfors i Sverige. Jeg skulle gå
Vasaloppet og hadde avtalt overnatting hos Lissmann. Vi kjørte over Røros og
fikk en flott tur. Det var kaldt og fint vær tidlig om morgenen. Her er noen
bilder fra Orvos.
Her er vi kommet til Salen og startområdet for Vasaloppet.
Her hentet jeg
startnummer og inspiserte løypa. Ikke noe å utsette på den nei.
(Foto: Jomar)
Og her er vi i Malungfors hos Leif (t.v.) og Sven Hugo Lissmann. Trivelig å
treffes igjen.
Vi fikk låne den samme flotte "stugan" som forrige gang. Tusen
takk Sven Hugo.
Sven Hugo hadde fyrt godt, så det var kaldt ute (15 minus), var det godt og
varmt inne.
Her har vi laget oss pasta og gryterett. Det er fin kost før lange skirenn.
Vi hadde tatt med oss Backammon. Så vi tok et par slag før vi køyet.
(Foto: Jomar)
Vi sov godt. Stod opp kl 04.30 og kokte havregrøt. Det gjør susen i lange
løp.
(Foto: Jomar)
Det var kaldt, så etter at jeg satt ut skiene mine, ventet vi på i bilen
til starten nærmet seg.
(Foto: Jomar)
Det var kaldt, så etter at jeg satt ut skiene mine, ventet vi på i bilen
til starten nærmet seg.
(Foto: Jomar)
Så nærmer et av vinterens mål seg.
(Foto: Jomar)
Jeg var ikke alene. Ca 17.000 startet i år.
(Foto: Jomar)
Oppvarming.
(Foto: Jomar)
Så bar det i vei.
(Foto: Jomar)
55 km igjen til mål - fortsatt ganske pigg ser det ut til....
(Foto: Jomar)
En flott dag i sporet.... så langt i allefall.
(Foto: Jomar)
Men det ble skikkelig tungt på slutten. Her er jeg på vei til mål. Ganske
tom for krefter ja.
(Foto: Jomar)
Sannelig var det godt å komme til mål.
(Foto: Jomar)
Etter dusj og mat, medalje og diplom kom den gode følelsen.
(Foto: Jomar)
Her er de tørre fakta bak mitt Vasalopp 2005. Det ble skikkelig tungt de
siste par milene og jeg tapte mye der, men totalt er jeg godt fornøyd med
tiden. Jeg perset jo med 1 time og 20 minutter
(her er link
til Vasaloppet 2003).
Her er noen erfaringer for spesielt interreserte:
- Forberedelse og klær
- Vi stod opp 4.30.
- Vi kjørte fra Malungfors 05.25 - da fikk vi satt ut skiene ca 6.45.
Ettersom jeg hadde blitt seedet inn i startled 3 var det helt greit
-kunne kanskje ventet 30 minutter uten å ha mistet mer enn 2 plasser
bakover. Men om jeg skulle startet i senere led, burde jeg vært
tidligere.
- Under rennet hadde jeg en truse, stilongs, superundertøytrøye og en
frotteulljumper under trikot. God lue (som rakk nedover ørene og
vanlige swix-hansker. Dette fungerte godt - spesielt er det godt med en
god lue. Er ikke sikker på om jeg trengte den ekstra ullfrottegenseren.
-
Solbriller kom godt med i utforkjøringer.
- Før start
- Det var 17-18 minus ved start, men etter at vi la ut skiene satt vi i
bilen og holdt varmen.
- Gikk ut 7.25, leverte sekken i lastebil og begynte oppvarmingen. Hadde
da overtrekksdress og tykke ullvotter (hendene er alltid mest utsatt).
Kulden var ikke noe problem.
- Renn
- I starten er det kjempeviktig å være topp konsentrert. Avstand til
løper foran, løpere som "trenger" seg inn i løypa foran en
og aller viktigst kanskje - å passe på stavene så de ikke blir
tråkket på.
- Jeg plasserte meg til høyre, og ble ikke hindret noe særlig. Litt
kø i de første fiskebeinsmotene, men ellers kom jeg veldig godt i
gang.
- Det gikk lett opp til løypas høyeste punkt - da er du liksom med i
suget. Men en skal passe på å gå så billig som mulig.
- Frem til Mångsbodarne, ja helt til Risberg er det lett. Like etter
Risberg var det bakker jeg ikke regnet med. Her brente jeg for mye
krutt.
- Også frem til Evertsberg er det tyngre enn det ser ut til.
- Jeg ble var dyktig sliten når jeg kom opp til Høkberg - og måtte ta
en pause for å få i meg litt mat - og innsåg at jeg måtte sette ned
farten litt om jeg ikke skulle ødelegge meg helt. Tenkte at tiden blir
bra uansett nå, og det er ingen vits i å gjøre seg selv vondere enn
"nødvendig". Bare 14 dager til Birken også... Så derfra
hadde jeg et litt roligere tempo.
- Ser av resultatlisten at han som kom inn som nr 1100 hadde en
slutt-tid på 5.09. Jeg hadde 5.21 og kom på 1496.plass. Altså 12
minutter her utgjør nesten 400 plasser.
- Jeg fikk samlet litt krefter og hadde bra fart de siste kilometrene
inn til mål.
- Mat og drikke
- Jeg drakk 2-3 kopper vann/blåbærsuppe/sportsdrikk på hver
matstasjon. Det ble i minste laget. Jeg hadde ikke med drikke selv. Det bør en
ha for å drikke ved behov. Det blir for travelt til å få i seg nok
på drikkestasjonene.
- Jeg hadde regnet med å få bananer på matstasjonene, men de hadde
bare boller. Det får jeg ikke ned. Heldigvis hadde jeg med en banan som
jeg åt på Oxberg.
- Ski
- Gli: Jeg hadde god glid første halvparten. Siste delen vet jeg ikke
helt ennå, men et eller annet gjorde at folk gled fra meg. Det kan
være at jeg var sliten og ikke orket å stake så effektivt. Men jeg
har en mistanke om at jeg kom ned på voks som ikke gled så godt. Jeg
burde nok lagt et lag med HF6 (blå) opp FC8'en. Da ville jeg spart FC
samtidlig som jeg ville hatt minst like god glid med HF.
- Feste: Grunnvalla brent inn og deretter 6 tynne lag med VR40. Det var
perfekt. Det var nesten ikke smurning igjen når jeg kom til mål.
- Support
- Jomar kjørte fra Salen, langs Vasaloppveien under rennet helt til
Mora. Han stoppet flere ganger og heiet og sekunderte. Det er en flott
vitamininnsprøytning.
- Her er det rikelig anledning til å gi drikke også.
- Etter rennet
- Fyller på med drikke og karbo rett ettermålgang
- Dusjing og mat
- Fyller på med drikke og mat - så mye en kan etter rennet.
Det var godt å sette seg i Subaruen - på passasjersiden vel å merke
.....
(Foto: Jomar)
.... Jomar kjørte mesteparten av hjemturen. Vi koste oss med musikk, kaffe
m.m. Riktig så trivelig var det (selv om det var skikkelig glatt spesielt
fra Røros til Støren).
Subaruen gikk godt. Begynner å bli skikkelig godt fornøyd med den
nå.
Takk for at du ble med Jomar. Det var kjempeflott!
Takk for turen.
fil: jostein/ja20050301.html