20060402 Skitur gjennom Sylene, Palmehelga 7.-9.4.2006

Palmehelga hadde jeg planlagt skitur fra Storlien til Stuggudal gjennom Sylene. Har gått den turen tidligere, men det er første gang alene. Jeg fikk skyss med Ronny til Rundhøgen.

Fra Rundhøgen (3-4 km fra Storlien) går løypa først gjennom skogsterreng oppover langs elva. Jeg gikk fra Rundhøgen ca 17.30.

Men snart er jeg oppå fjellet og får mer luft under vingene. Været var fint og føret godt.

Flott å komme oppå fjellet ja.

Snart er jeg oppe ved værskyddet og kan se Blåhammarstugan. Der skulle jeg overnatte første natta.

Så er jeg på Blåhammerstugan. Klokka ble 19.15.

Jeg trodde jeg var tidlig ute og at det var mange som kom hit utover kvelden, men jeg var en av de siste. Jeg hadde bestilt både middag og rom, men ingen fortalte meg at middagen ble servert kl 18! Men det var ikke noe problem. Det var flott service her. De slo t.o.m. på badstua igjen så jeg kunne ta et badstubad før jeg spiste.

Det var bra. For jeg hadde sett frem til å ta badstu her. Jeg hadde nemlig hørt rykter om utsikten derfra. Den skuffet ikke. Jeg vet ikke om noen badstu som har bedre utsikt enn denne. Gjør du?

Etterpå fikk jeg servert et gedigent måltid, og dermed ble det ikke så mye mer den dagen ...

En fin variant ...

Neste morgen går jeg i retning Sylstasjonen ca kl 10. Det var 4-5 minusgrader og overskyet.

Være slo om, og jeg fikk skikkelig motvind og snøfokk siste delen. Men her ser jeg husa på Sylstasjonen.

Klokka er blitt nesten 13, og nå skal det bli godt med en matbit.

Jeg kom frem til Sylstasjonen før kl 13, og tenkte at det blir litt lenge å sitte inne. Så etter at jeg hadde spist og slappet av litt, tok jeg en liten tur ut igjen. Faktisk ble været litt bedre. Her sees Sylstasjonen fra en annen retning (vestfra). med masta på Fruntimmerklumpen såvidt synlig.

Faktisk fikk jeg se blå himmel over Vaktklumpen. Den er på 1446 moh.

De store toppene ville dessverre ikke vise seg frem. Her er jeg inne i Slottsdalen. Rett frem her, over gropa, er Storsylen.

På ettermiddag og kveld ble det god tid til hyttekos. Her er det en som viser film fra en klatreekspedisjon til Grønland.

Neste morgen startet jeg kl 9.

Det var nesten umulig å se noe som helst. Snø, vind og tåke gjorde at alt var hvitt. Dette bildet tok jeg av løypa etter meg. Sannelig godt å ha merkinga.

Men da smaker det ekstra godt å komme frem til Neadalshytta. Det var lite vann der i år, men nok til at jeg fikk fylt på vannflaska mi.

Det smakte med et speilegg og kaffe her. Jeg hvilte ca en time før jeg gikk videre.

Jeg ble rådet til å gå over sjøen fra Neadalshytta. Det skulle gå et scooterspor der. Men det scootersporet forsvant fort i snødrevet hvor sikten bare var noen meter. Alt var hvitt. Men jeg kom på land og fant disse høyspentledningene.

De fant jeg igjen på kartet, og da kunne jeg ta ut marsjretning på kompasset.

Etterhvert som jeg kom nedover i dalen ble sikten litt bedre, og jeg kom inn på løype igjen.

Jeg var fremme på Væktarstua i Stuggudal litt over 15. Det hadde vært en tung tur. Men her fikk jeg dusj og middag.

Så var det å sette seg på bussen hjem til Trondheim. Nå skal jeg ta det med ro et par dager...

En spennende og lærerik, men slitsom tur. Skal gjerne ta denne turen en gang til, men da ønsker jeg meg finvær. Men uansett; ta med kart og kompass. Det reddet meg denne gangen.

Takk for nå og god påske.