20150902 På Innerdalstårnet med kolleger

Vi prosjektledere i Atea region Nord prøver å få til en årlig tur hvor vi kommer oss bort fra kontoret. I år hadde vi lyst til å dra til Innerdalen for bl.a. å gå på toppen av Innerdalstårnet. Vi kjørte privatbiler nedover og her rusler vi fra parkeringsplassen og oppover til Renndølssetra hvor vi har bestilt rom.

Det er 4 kilometer oppover. Tårnet kommer fort til syne og rager majestetisk opp mot himmelen.

Det er vakkert i Innerdalen.

Så er vi fremme ved Renndølssetra. Setra har sitt særpreg med mange gamle hus. Og noen av de er tatt godt vare på.

De har nylig restaurert et eldhus i gammelt rundtømmet som lenge har stått til nedfalls. Det ble merket, tatt ned og bygt opp igjen på gammeldags vis med bl.a. mose i "maufaret". De eldste stokkene ble dendrokronologisk datert til å være fra tidlig på 1700-tallet.

Eistein Oppdøl driver setra og tok imot oss. Her er også et selvbetjent kvarter for Den norske turistforening.

Vi skrev oss inn og fikk servert vafler og rømme.

Vi hadde satt tid til arbeid begge dagene. Karl Tore styrer PC og et laken på tømmerveggen fungerer perfekt som skjerm.

Til middag fikk vi god kjøttsuppe.

Jeg gikk meg en liten tur tidlig neste morgen. Synd at dette vannhjulet er blitt ødelagt.

Og snart kom sola...

Andreas og Anette

Måtte se litt på hjønsegården til Eystein, men her var hverken høns eller hane :-(

Etter en god runde med faglig arbeid, gjorde vi oss klar til å gå på tårnet.

F.v. Jostein, Karl Tore, Andreas, Stig, Anette, Geir, Harald og Robert.

"Den glade vandrer kalles jeg ..."

Innerdalshytta (DNT's selvbetjeningshytte) ligger noen hundre meter lenger oppe i dalen. Den sees lengst  til høyre på bildet. Den lengst nede (den nye) er Innerdal turisthytte (drives av Iver Innerdal). Den er anlagt som de nyere DNT'hyttene, men er åpen bare på sommeren.

Så bærer det oppover.

Robert måtte til verdens ende en tur ...

Oppe på skuldra.

Rast ved Storvatnet.

Herfra er det ganske bratt oppover.

Møtte Sølve her. Han var på tur ned.

Så er vi oppe i skaret mellom tårnet og tårnfjellet.

Fra skaret blir det mer kliving.  Her møtte vi noen av de andre gjestene vi hadde truffet kvelden før. Jammen hadde de vært på toppen før oss !!

Når det er tørt er det ingen problemer å klive opp og ned de fleste steder, men er det vått kan det vær lurt å bruke denne passasjen midtveis fra skaret og opp...

... men det er litt luftig her.

Så er vi oppe.

Så er vi oppe. Hvilket fantasisk vær og flott skue. Dronningkrona, Kongskrona og Skarfjellet til venstre for varden, og Snøfjellet og Skjæringsfjellet m.fl. til høyre.

Litt "branding" må til :-)

Jeg var her på Innerdalstårnet også i 2000. Fantastisk å være tilbake i samme finværet.

Renndølssetra ligger på 395 moh, men Innerdalstårnet er på 1452 meter over havet.

Trivelig å ha med kolleger også. Ser ut til at Robert liker dette ganske bra ! Skarfjellet neste ?

Men så er vi på vei ned igjen. Ikke noe farlig, men...

...en må være konsentrert og ha kontroll på hvor en setter føttene.

Jeg måtte raske på for å komme meg til Oppdal til avtalt tid, men rakk en dukkert i Storvatnet før jeg stakk.

Innerdalen kan trygt anbefales !

Takk for laget og for en fantasisk tur igjen !

Skriv gjerne en kommentar på gjesteboka.