Trygg'en fra Inderøy
Fakta om motoren
Trygg 6 hk
Nr 806 - bygget i 1917
Eier: Jostein Staverløkk - ervervet 2011.
Historikk: Tidligere eier er Jon Hynne, Inderøy. Han hadde fått tak i den i Malm hvor han sist var i bruk. På Inderøy hadde motoren fått en temmelig stemodig behandling. Den hadde bare stått ute. Den hadde fått hard medfart av vær og vind, og blitt avplukket deler. Så her var det bare å begynne å samle.
Det mangler forgasser, regulator, eksospotte, tank(er), smøreglass, remskive m.m. Hvis du har eller vet om noe, så gi meg et hint.
Vitale mål som forhåpentligvis letter søk etter deler:
- Topp - fra flatt eksosfeste til flatt innsugfeste: 247 mm (se bilde under)
- Stempel/sylinder: 153 mm
- Svinghjul: 970 mm
- Størrelse regulatorfeste: 218 mm langt og 127 mm bredt (på det bredeste)
- Dimensjon eksosrør: 45mm
- Forgasserfeste - det flate festet på toppen: 100 mm langt og 61 mm bredt. Hullet er 35 mm
- Tennapparat - feste: 126 mm og cc bolter er 76 mm
- Innsug/forgasserfeste: 98mm og 60 mm tykk bolt
- Ventil utblåsning: 58mm og 15 mm bolt
- Ventil innsug: 55 mm og 12 mm bolt
Skiltet
Restaurering
Oppdatering kommer etter hvert som arbeidet forhåpentligvis går fremover. Siste utvikling tilføyes på toppen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
13.11.2010: Diameteren er 15 cm - 6 tommer.
13.11.2010: Tenningsapparatet trenger nok også en overhaling - 12,6 cm langt
13.11.2010: Eksosrør mangler - 45 mm gjenger
13.11.2010: Utrolig nok fant jeg denne tanken på gammellåven. Kan denne være etter motoren til Olaf? Så da er jeg igang med å samle deler :-)
13.11.2010: Denne regulatorarmen fikk jeg tak i av Tor. Den ser ut til å passe.
7.11.2010: Stemplet er nå i alle fall på plass. Det sitter nok veldig godt på plass :-)
7.11.2010: Stygge sprekker i toppen og alt mangler... 248 mm
7.11.2010: Remskiven var også bort.
7.11.2010: Remskiven var også bort.
7.11.2010: Toppen var løsnet. De så vel at den hadde sprukket...
7.11.2010: Så her er den kommet til Staverløkja.
7.11.2010: Men orginal maling er da ikke så aller verst. Skiltet er fint.
6.11.2010:
Dessverre manglet det meste på den. Blandt annet regulatoren. Men dette er en forholdsvis kurrant motor, så jeg ser ikke bort ifra at det skal gå an å skaffe det meste av delene som mangler. Det vanskeligste er kanskje nettopp regulatoren.
6.11.2010: Etter en tids kontakt fikk jeg overta denne Trygg'en fra Jon Hynne på Inderøy.
fil: jostein/motor/Trygg1.html - sist oppdatert: 20.11.11