JAP'en fra oppi 'Haua'

 

Fakta om motoren

JAP - London, England

Historikk: Karl Solberg kjøpte motoren ny og brukte den til å drive maskiner og utstyr i snekkerverkstedet.

Motoren ble i sin tid kjøpt hos Fr.Muus Falck, Trondheim

Det er en JAP type 4/3, 4 takter luftavkjølt og yter 3,5 hk.

Her er instruksjonsboken.

 

Restaurering

3.2.2011: Monterte sammen og satte JAP'en på foten i kveld. Må få tak i skrue til choken og ...

 

3.2.2011:... lengre pluggledning.

 

 

16.1.2011: Oppstart av JAP. Se der du !!!

 

16.1.2011: Og så er forgasseren og lydpotta montert. Olje er skiftet og bensin fylles på. Nå spørs det...

 

16.1.2011: Litt finpuss og klar for montering...

 

 

16.1.2011: Tett .. jeg tror det...

 

 

16.1.2011: Så tetter jeg hullet med loddetinn...

 

 

16.1.2011: Bruker trykkluft til å blåse ut den sammenklemte flottøren...

 

 

16.1.2011: Da borrer jeg et hull....

 

 

16.1.2011: Flottøren var sammenklemt. Det var årsaken til at bensinen rant rett gjennom forgasseren. En ser årsaken her. Sikkert vann og frost i kammeret som har presset flottøren sammen slik at den er blitt innhul. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11.1.2011: Jeg fikk kjøpt ny plugg på Romnes, men om det var den nye pluggen eller justering av stiftene (tips av Tor) som gjorde utslaget er jeg ikke sikker på. Men den startet i alle fall da jeg hadde den med på klubben tirsdagskveld. Den røykla hele verkstedet med blårøyk før vi fikk stoppet den :-) Artig ja. Dessverre hadde jeg ikke med videokameraet.

Så nå må jeg reparere den originale forgasseren. Harald forklarte meg både hva som var feil og årsaken til den. Men det kommer jeg tilbake til.

Litt artig det forresten. Den forgasseren som stod på den lakk noe fryktelig. Det nevnte jeg for Geir en kveld i klubben. Da sa han at "Jeg tror jeg har en slik som du kan låne i bilen jeg". Nå tuller du sa jeg, men utrolig nok gikk han ut og kom tilbake med en identisk forgasser. Ikke dumt med motorkamerater du !!!

Takk Geir - så snart jeg har ordnet min egen, så skal du få den tilbake.

 

11.1.2011: Foto: Geir Braseth

 

 

11.1.2011: Jeg gikk ut ifra at den pluggen som stod i motoren var riktig og fikk tak i samme (bare et annet merke - NGK) på Romnes.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Motoren tenner nå, men starter foreløpig ikke. Skal teste ny plugg.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

5.12.2010: Ikke alle som får være med inn på kjøkkenet da...

 

4.12.2010: Måtte lage ny pakning

 

3.12.2010: Sylinderen så ganske bra ut.

 

19.11.2010: Her er det nok årsaken til lekasjen... men...

 

22.11.2010: Enkelte tilpasninger var gjort av Karl.

 

 

22.11.2010: Nett motor

 

22.11.2010: Den var tjukk av skitt og sagflis, så som vanlig var det å begynne med rengjøring. En fugl  hadde pakket full eksosrøret med tørt gress, blader og lignende.

 

19.11.2010: Var med inn i stua en tur også og på veggen hang dette bildet. Ikke sikker nei, men kan dette være en gammel Nidaros? Må finne ut det og likedan hvem personene er.

 

19.11.2010: Eksospotta var bare et rør som stakk ut gjennom veggen

 

19.11.2010: Motoren satt ikke fast og vi prøvde å starte den, men det lakk bensin og gnisten var borte så vi ga opp det forsøket ganske fort.

 

 

 

 

19.11.2010: Sverre overtok plassen "Haugen" etter Karl. Karl var snekker og snekkerverkstedet etter han står fortsatt omtrent som det gjorde sist det var i bruk. Han (Karl) hadde modernisert driften til el-motor, men den JAP'en som han brukte før den tid, stod fortsatt der. Det var nesten synd og skam å ta den ut av sitt "rette element", men jeg fikk den med til byen for å stelle litt godt med den i alle fall. 

 

fil: jostein/motor/JAP1.html - sist oppdatert:    18.11.12