Lauson fra Sæter'n
Fakta om motoren
Lauson, Wisconsin, USA
Nr: 17498, Type F, størrelse AC og 4 1/2 hk
Eier: Jostein Staverløkk - ervervet 2010.
Historikk: Tidligere eier er Sigbjørn Haukås. Den ble brukt i Sætern til trøsking, vedkapping o.l.
"The Lauson" Type: F Size: AC HP: 4/1/2
Resturering
Oppdatering kommer etter hvert som arbeidet forhåpentligvis går fremover. Siste utvikling tilføyes på toppen.
4.11.2012: Jeg måtte gi den mer tid. Nå har den stått med diesel i sylingeren i håp om at det skal gå an å få løst stemplet en dag. Må vel snart til å gjøre et forsøk igjen.
21.7.2011: Men nei, stemplet løsnet ikke.
21.7.2011: Jeg varmet også opp sylinder, brukte press og CO2 (kullsyre som skulle kjøle ned stempel, men nei, det vil ikke løsne.
11.6.2011: Sånn skal det få stå noen dager...
11.6.2011: Jeg må begynne å sette hardt mot hardt for å få løs stemplet. Motoren er plassert mot betongveggen, en 4" boks er plassert mot den andre og 20 tonns jekk presser mot stemplet.
14.4.2011: Og utrolig nok fikk jeg av godset fra ventilen også. Men den måtte varmes så den glødet. Nå er jeg på vei igjen :-).
14.4.2011: Med hjelp av varme fikk jeg skrudd av eksospotta.
3.2.2011:Er sannelig ikke sikker på om det fremover eller hva det gjør arbeidet med toppen på Lausonen. Men jeg fikk i allefall ut den bolten som røk i kveld. En slik er nok ikke noe problem å skaffe.
3.2.2011:Jeg fikk også ut den ventilen som satt så fast, men oppdaget at en del av godset fulgte med og at det var en krok på den. Her er det nok utfordringer...
25.1.2011:Tirsdag hadde jeg med toppen på klubben. Der er bestandig gode råd å få. Mye koselig prat og kaffedrikking gjorde at jeg ikke fikk gjort så alt for mye, men jeg (vi - med god hjelp av Geir) fikk opp opp mutrene og demontert den ene ventilen.
Fikk også litt "trøst" av Hugo. Den brudne bolten (under) er ingen katastrofe. Den kan trolig skrues ut og ny kan lages.
22.1.2011: For sterk.... bolten brakk. Hm.. dette var dumt. Da blir det litt ekstraarbeid. Ikke tålmodig nok. Men det får stå i spenn en stund nå da. Det er forhåpentlig vis nok med 3 skruer... vi får se... litt nedtur at bolten brakk...
22.1.2011: Så avstemmer jeg høyden med foring under og over jernplata og skrur til. Med en 28mm stor nøkkel får en et moment og blir ganske sterk.
22.1.2011: Så skal jeg gjøre et forsøk på å få løs stemplet. Motoren hang først opp ned noen uker med diesel opp i sylinderen og senere et par måneder stående med diesel oppå stemplet. Nå skal jeg prøve å få den løs. Spennende. Jeg laget her, som til Bernarden, et stempel i tre som jeg plasserte i sylinderen.
22.1.2011:Måtte bruke makt ja, men
da løsnet den faktisk. Først den ene veien, så måtte jeg snu og sette plata på andre siden og skru den tilbake. Noen ganger slik og flittig bruk av rustfjerner, så er den ganske løs. Ikke verst.
22.1.2011: Jeg måtte prøve en annen metode for å få løs ventilen som satt fast. Jeg kappet et gjengejern i passende lengder, tredde de gjennom boltehullene i toppen og satte på muttere på den ene enden og en jernplate og mutter på andre siden. Da fikk jeg skikkelig tak og skrudde til.
22.11.2010: Må nok lage ny topp-pakning etterhvert...
22.11.2010: Den ene fikk jeg løs ganske fort (etter noen uker). Den andre sitter ...
22.11.2010: Imens kan jeg arbeide med toppen. Men ventilene var helt fastrustet.
11.6.2011: Torgeir sveiser dekslet
15.11.2010: Lausen står til venstre. Først hengte jeg den opp og lot det stå diesel i sylinderen. Når jeg fikk av toppen satte jeg den opp slik den står på bildet og fylte diesel på toppen. Slik skal den stå et par måneder før jeg begynner å legge press på stempelet.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
20.10.2010: Rør var brukket ..
20.10.2010: "The Lauson" Type: F Size: AC HP: 4/1/2
20.10.2010: Blir spennende å se om akslingen er slått skjev.
20.10.2010: Remskive og vanntank er slått i stykker
20.10.2010: Så er i alle fall matjorda flidd av.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
16.10.2010:
Og snart var den på plass i garasjen.
16.10.2010: Men med god hjelp av disse karene og fikk vi vinsjet den opp og på hengeren. Det ligger nok fortsatt noe deler som må letes opp til våren.
16.10.2010: Denne Lauson-motoren hadde stått på kanten av ura i Sætern og guttene på gården hadde falt for fristelsen til å bikke den utfor. Den hadde fått rikelig med juling på veien nedover...
fil: jostein/motor/Lauson1.html - sist oppdatert: 04.11.12