Lauson fra Nerskogen

 

Fakta om motoren

Fabrikat: Lauson, Wisconsin, USA

Nr:  17991,  Type F, størrelse AC og 4 1/2 hk

Eier: Jostein Staverløkk - ervervet 2012. Kjøpekontrakt.

Historikk:  Erik Flå, som drev gård på Stamnan i Rennebu, kjøpte motoren. Den ble brukt til trøsking til å begynne med. Den etterhvert ble flyttet til Larshussetra. Odd husker den var brukt på setra.

 

Resturering

Oppdatering kommer etter hvert som arbeidet forhåpentligvis går fremover. Siste utvikling tilføyes på toppen.

 

Juni 2014: Jeg beiset sleden grå og malte selve motoren grønn. Nå er det oppbygging del for del fremover. Det er kremarbeid :-)

Jeg kjøpte maling hos Tiller AS (Billakk og industrilakk). De blander den fargen jeg vil ha av kvalitetsmaling. Jeg gjorde noen forsøk før jeg bestemte meg for farge.

Kjelken er felt sammen og skrudd med 200 mm franskskruer (Obs Bygg). Skinnene skal skrues til kjelken med 6 stk 120mm franskskrue. Motoren er skrudd til skinnene med 50x14 mm bolter.

Jeg fikk tak i noen gummiremser som jeg brukte som beslag. Skulle vel kanksje vært jernbeslag. Får vurdere det litt når jeg er hvordan dette fungerer.

 

 

Februar 2014: Så er jeg i gang med arbeidet med understellet.

 

Februar 2014: Til slutt lakkerte jeg to strøk med Biltema klarlakk art.nr: 36-7415.

Det tok laaaang tid å få ferdig vangene, men når resultatet blir bra så er det greit.

Fikk tips etterpå at en kan bruke en teknikk som heter "pinstripping", men det er vel helst på de smale hvite stripene. Dessuten trenger en spesialutstyr til det.

 

Februar 2014: Jeg var spent når jeg tok av maskeringen...

 

Februar 2014: Etterpå maskerte jeg med 3 mm tapen for den hvite linjen, maskerte over resten og spraylakkerte med Biltema lakk art.nr:36-7329. Prøvde først med kost for å slippe å maskere så mye, men den hvite malingen løste opp og blandet seg med deg rød under.

 

Februar 2014: Maling og dekorasjon av vangene var et eget kapittel. Etter å ha slipt ned til blanke stålet, grunnet jeg med to strøk med Arkanol rustrød. Deretter lakkerte jeg med spraylakk fra Biltema to strøk med farge art.nr: 36-7364. Den syns jeg kom ganske nære den originale fargen.

Jeg hadde tegnet av (les rekonstruert) mønsteret fra originalen over på matpapir (se tidl. bilde). Deretter kopierte jeg over på papir som jeg klippet til maler for markeringstapen. Jeg fikk tak i en spesiell 3M blå maskeringstape (6 og 3 mm) som jeg maskerte med. Den var lett å lage buer med. Så dekket jeg til resten og spraylakkerte det blå med Biltema  art.nr: 36-7345.

 

22.1.2014: Jeg "satte bort arbeidet med å lage ny tank. Det skorter både på evner, verktøy og tid. Se se fin den ble !

 

18.1.2014: Så er det bare å ta vinkelspiperen fatt og begynne å slipe bort rust og skitt på vangene.

 

12.1.2014: Jeg tror at jeg må male opp denne motoren pga omfattende reperasjoner. Da må jeg prøve å få med det originale mønsteret på bjelkene som motoren står på. Ikke så godt å rekonstruere for det er veldig lite igjen, men sammen med å se etter et bilde i boka tror jeg det ble ganske bra.

 

9.1.2014: Tanken er nok et kapittel for seg selv. Her er det bare å lage ny tror jeg.

 

9.1.2014: Men et par biter av det ene lageret hadde sprukket av, så det limte jeg meg tokomponents lim.

 

9.1.2014: Så var det bare å demontere resten.

 

9.1.2014: Her er kanskje årsaken til at tenningsstemplene hang og at motoren ikke kunne dreies begge veier.

 

9.1.2014: Da fikk jeg av "huset" og kunne skru ut boltene med fingrene. Det var nok øverst de rett og slett hadde rustet fast.

 

9.1.2014: Det var umulig å få opp de to skruene på innsiden som holdt sammen "tenningsstempelhuset". De måtte borres opp, men det gikk greit.

 

30.12.2013: Jeg berget den ene ringen. Målene på ringene er:

Bredde: 10mm

Tykkelse: 5 mm

Diameter stempel/sylinder: 127/128 mm

 

30.12.2013: Nå hadde stemplet og ringene stått i diesel over et halvår, og jeg ville gjøre et forsøk på å få ringene løs. Men det gikk ikke så bra. Spørs om jeg var litt for utålmodig. Nå nok få tak i nye, men det tror jeg skal gå bra.

 

4.6.2013: Nå skal stemplet få stå i diesel en stund igjen. Må nok bortom å banke litt fint på det innimellom.

 

4.6.2013: Både stempel og sylinder var helt skadefri. Helt utrolig at de skal sitte fast slik. Ringene ser også ut til å være helt inn takt.

 

4.6.2013: Jeg avtalte et besøk hos Idar på verkstedet han jobben. Der har de nemlig en verkstedpresse med kraft opp til 70 tonn. Og det var spennende. Stein var også med og vi satt inn bjørkstemplet og begynte å presse. 5 tonn - 10 tonn - 15 tonn..... oj- oj. Skal vi tørre mer... vi gjorde noen vurderinger og vi fortsatte. 16 - 17 - 18 - 19 - Pang ! Der løsnet det !!! Altså nesten 20 tonns trykk måtte til for å rikke stemplet noen millimeter. Vi fortsatte og nesten samme trykket måtte til for å flytte det noen millimeter i gangen. Slik fortsatte vi til stemplet var ute.  Tusen takk for hjelpa Idar og Stein.

 

1.6.2013: Hva holder jeg på med her? Jo, jeg har satt opp gammeldreiebenken fra Staverløkja med en JAP og dreier et "stempel" i bjørk som passer akkurat i sylinderen på Lauson'en. Det er fordi jeg nå har tenkt å gjøre alvor av å få løst stemplet. Det har stått i diesel og olje i snart et år...

 

5.1.2013: Etter rengjøring fikk den igjen gnisten :-)

 

5.1.2013: Så løsnet den plutselig

 

5.1.2013: Magneten satt fast. Tenkte jeg ville demontere den for å gi den en overhaling.

 

10.12.2012: Prøver å få tak i nytt oljeglass eller deler på nettet. Diameter på koppen der glasset står er 6,7 cm mens gjengene tror jeg er 5/8 ( de er 16,2 mm utvendig).

 

10.12.2012: Dessuten er det mange sprekker i toppen som må sveises.

 

10.12.2012: Men det hadde sin pris. Måtte kappe ren ventilstangen og det smalt av en bit av "kransen". Så det blir litt reperasjon her. Både med å sveise på stangen og reparere "kransen".

 

10.12.2012: Endelig fikk jeg løst den siste ventilen.

 

27.11.2012: Regulator

 

28.11.2012: Regulator

 

28.11.2012: Regulator er også rustet fast. Her må jeg være forsiktig - særlig med "skiva" på akslingen.

 

27.11.2012: Litt av noen pakninger. Lignet på okselær...

 

27.11.2012: Bærelager aksling

 

26.11.2012: Med litt varme, smurning og tålmodighet løsnet dette systemet også.

 

26.11.2012: Tenningssystem fra andre siden

 

26.11.2012: Stag for innsug og utblåsning

 

26.11.2012: Oversiktsbilde

 

26.11.2012: Merket drev før jeg startet demontering av magnet og tenningssystem

 

26.11.2012: Det gikk greit å demontere

 

 

26.11.2012: Rådelager

 

 

26.11.2012: Her får jeg begynne å smøre med en gang.

 

26.11.2012: Nannbeholder og sylindger.

 

17.11.2012: I kveld løsnet forkasserkoppen :-)

 

 

4.11.2012: Det samme gjelder eksosventilen. Innsugsventilen løsnet, men dette er en utfordring. Nytter ikke å bruke makt her - ref. Lauson fra Sætra.

 

4.11.2012: Det samme gjelder eksosventilen.

 

 

4.11.2012: Prøvde å løsne "messingkoppen" med varme, men det gikk ikke. Her er det tålmodighet og rusløser som teller.

 

 

4.11.2012: Detaljer gass

 

 

4.11.2012: Detaljer gass

 

 

4.11.2012: Her åpnes forgasseren. Den nederst koppen (messing) sitter fast.

 

 

4.11.2012: Det blir nok et basketak og få løst dette stempelet.

 

 

4.11.2012: Kranen mangler vitale deler.

 

 

4.11.2012: Kranen mangler vitale deler.

 

 

4.11.2012: Så er toppen av. Men både forgasser og ventiler sitter bom fast.

 

 

7.10.2012: Her drivstoffrørene løsnet fra forgasseren.

 

 

7.10.2012: Greit å ta noen bilder for å huske hvordan ting sitter sammen.

 

 

7.10.2012: Jeg begynner med å ta av ventilløfter og løsne toppen.

 

 

7.10.2012: Så er den kommet i garasjen og fått litt rustløsende stoffer. Nå skal jeg endelig begynne å se på den for alvor.

 

 

 7.10.2012:Skiltet på motoren - "The Lauson" Type: F Size: AC HP: 4/1/2

 

 

6.6.2012: Og her er den kommet på hengeren for å bli med til byen.

 

 

6.6.2012: Men nå skal den opp og frem i allefall.

 

 

6.6.2012: Hm... det har vært dårlig med vedlikeholdet de siste årene ja...

 

 

6.6.2012: Det skulle vise seg at det var en Lauson. Her sammen med tidligere eier Odd Voll fra Voll i Rennebu.

 

 

6.6.2012: Her er jeg på vei for å finne en stasjonærmotor på Nerskogen. Jeg visste ikke hvar det var og hvilken tilstand, bare at den har stått her ute siden 60-tallet...

 

fil: jostein/motor/Lauson2.html - sist oppdatert:    15.07.14