Lauson fra Estenstad

 

Fakta om motoren

Lauson, Wisconsin, USA

Type: F Size BC 6 hk

Nr:   17054

Eier:  Jostein Staverløkk

Historikk:   Motoren har tjent som sag og trøskmotor på Estenstad i Soknedal

 

Resturering

Oppdatering kommer etter hvert som arbeidet forhåpentligvis går fremover. Siste utvikling tilføyes på toppen.

Nå er det bare dramglasset som gjenstår.

 

Oktober 2014: Motoren stod og gikk på hele bygdedagen. Batteriet var flatt, men den startet fint på magneten. Hørte foresten på bygdedagen av Lars Veisetaune (Stjørdal) at Ola Estenstad hadde fortalt at motoren ikke hadde vært i bruk etter at den var på overhaling på Øveraasen på Gjøvik.

 

August 2014: Vi tok ut tennapparatet på Lauson 6 hk og rengjorde det nøye. Olav laget fin pakning. Den blir kanskje med på utstilling i år også og da må den stelles litt vet du.

 

August 2014: Satte i nye fjærer på regulatoren og var spent på om de var passe stramme. Men det var de og motoren hadde passe fart.

 

August 2014: Måtte lodde messingfjæra som er kontakt til ledningen som går til magneten.

 

August 2014: Og så manglet det bare en skive og vips så fungerte "choke'en" som den skulle.

 

August 2014: Skikkelig fin motor dette. Bjørn kommenterte at det kanskje er litt lite kompresjon i den. Spørs om jeg må sjekke om noen av stempelringene sitter fast.

Videosnutt

 

Det som gjenstår nå er:

Fjærene til regulatorvektene (se over). De måtte demonteres fordi de var for stive og motoren fikk for stor fart. Må lage nye.

 

Forgasserspjeldet er litt løst.

 

Magneten som står på er ikke den originale. Den originale hadde Ola med på bygdedagen. Den skal monteres.

 

Dramglasset er ødelagt og må repareres.

 

Pakningen på tennapparatet må byttes.

 

En kinnbolt er knekt og må borres ut og erstattes med ny.

 

5.10.13: Det var en fin artikkel i Trøndebladet.

 

5.10.13: Måtte kappe opp resten før jeg pakket sammen.

 

5.10.13: Her justerer Olav farten.

 

5.10.13: Det var stor interesse for vedkappingen.

 

Se video.

5.10.13: Jeg hadde med Laussonen på bygdedagen i Soknedal. Der fikk den dra kappsaga. Det klarte den fint.

 

15.8.2013: Første smellen :-)

 

15.8.2013: Motoren starter.

 

15.8.2013: Magneten var litt slapp på den. Var ned til Harry og frisket den opp. Skaffet likevel en coil og et batteri slik at jeg var sikker på at den fikk strøm på tennapparatet. Coilen fungerer som motstand så det ikke blir full kortslutning. Den gir også et støt på ca 100 volt som gir en sprek gnist når strømmen brytes (ref Olav).

Men det skulle vise seg etterhvert at den gikk på magneten :-) og at coilen og batteriet var unødvendig.

 

1.7.2013: Skiltet på motoren. Jeg rengjorde motoren når jeg kom til byen.

 

1.7.2013: Ola tar et siste farvel med motoren. Men de vil nok ses igjen :-)

 

1.7.2013: Så var det kaffe og kontraktskriving

 

1.7.2013: Og løftet den på hengeren

 

1.7.2013: Vi dro den ut med traktor.

 

1.7.2013: Her forbereder vi flytting.

 

 

1.7.2013: Sånn så det ut når vi tok av preseningen. En Lausson 6 hk.

 

fil: jostein/motor/Lauson2.html - sist oppdatert:    29.10.14