Nidaros'en fra Sela

 

Fakta om motoren

Vet ikke sikkert om det er en Nidaros eller en Waterlo. Jeg ble fortalt at dette var en Trygg , men  å ha studert i bøker og diskutert med flere, er det nok klart at det er en Nidaros stasjonærmotor produsert i Trondheim. Høyst sannsynlig en 4 hk. Fant en som jeg tror er lik på nett.

Eier: Jostein Staverløkk - ervervet 2010.

Historikk: Tidligere eier er Arne Selen.

 

Restaurering (siste utvikling tilføyes på toppen)

 

4.11.2012: For dere som lurer - Motoren står fortsatt med diesel i sylingeren i håp om at det skal gå an å få løst stemplet en dag. Ingen hast.

 

22.1.2011: 

22.1.2011:  Blir nok litt arbeid å få ut disse ventilene...

22.1.2011:  Ventilene er rustet av. Her må det nok lages nye.

22.1.2011:  Det er nok en del arbeid med toppen til Nidarosen.

22.1.2011:  Nå har jeg visst strammet nok ..... Plata krøkes...får stå i press en stund nå...

22.1.2011:  Det er nok ikke noen lett jobb. For det har stått fast i mange tiår. Jeg lager meg en jernplate...

22.1.2011:  Så lager jeg et trestempel som jeg setter i sylinderen, justerer høyde med store muttere og drar til.

22.1.2011:  Så skal jeg prøve å få løs stemplet. Det er nok ikke noen lett jobb. For det har stått fast i mange tiår. Jeg lager meg en jernplate...

16.1.2011: Jeg ble fortalt at dette var en Trygg , men Lars Solberg ringte meg denne uka og var ikke så sikker på det. Etter å ha studert i bøker og diskutert Hugo i klubben, er det nok klart at det er en Nidaros stasjonærmotor produsert i Trondheim. Høyst sannsynlig en 4 hk. Ikke noe dårligere det. Fant en som jeg tror er lik på nett.

Nå skal jeg snart til med å få løs stemplet - på Nidaros'en fra Sela :-)

14.11.2010: Sylinderen tror jeg hadde huset både fugler, mus og mere til...

14.11.2010: Trygt på plass i garasjen og etter rikelig med rustfjerner og diesel, løsnet skruene på toppen.

14.10.2010: Så den ble med til byen.

14.10.2010: Men det er da en flott motor, og en kan ikke gi opp før en har prøvd...

14.10.2010: Den hadde nok hatt tøffe dager. Både for og etter den vart plassert på steinrøysa. Toppen var sprukket og gravrøsten hadde satt sitt preg på den.

14.10.2010: Det stemte - det stod en gammel motor på en steinrøys. Der hadde den visst stått i 50 år. Men Arne kunne minnes at den hadde vært i bruk.

14.10.2010: Når jeg var i Nord-Trøndelag på jakt (høsten 2010) fikk jeg nys i at Arne Selen (under) hadde en gammel stasjonærmotor. Så jeg tok turen for å undersøke det.

fil: jostein/motor/nidaros1.html - sist oppdatert:    04.11.12