Sandbacken fra Imsterfjorden

 

Fakta om motoren

Råoljemotor fra Sandbacken, Katrineholm, Sverige
14 HK EFF MK V.PR.M 450
Typ P No. 1552

Oljeapparat: Åvidaberg, Sverige B.B. 5

Eier: Jostein Staverløkk - ervervet 2010.

Historikk: Tidligere eier er Tormod Imstern, Imsterfjorden. Han brukte motoren på sagbruk på gården Imstern i perioden fra slutten av 50-tallet og en ti års tid. Han kjøpte den av et trøskelag på Byneset. Visstnok av en som het Olsen.

 

 

Skiltet som står på motoren.

 

Skilt oljeapparat

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Restaurering:

18.11.12: Det som gjenstår nå er:

 

7.10.2012: Sandbackenmotoren fra Imsterfjorden kommet på plass i motorbua.

 

9.10.2012: Trønderbladet 9.oktober

 

 

 

6.10.2012: Sandbacken var med på bygdedagen i Soknedal 6.oktober. Den startet og gikk godt fra starten av, men så fikk jeg en lekasje på dieselpumpa. Etter at jeg byttet pakning fikk jeg ikke opp trykket igjen.

 

12.12.2011: Fjernet teflonpakningen til fordel for gammeldags grafitt-pakningsbånd

12.12.2011: Pakningssement tenker jeg skal gjøre susen.

12.12.2011: Denne var borret så dypt at huller gikk helt ned i vannkanalene. Og når gjengene var så romme som de var, ble det vannlekkasje.

 

12.12.2011: Oppstarten viste at det gjenstår noe for at jeg skal være fornøyd:

 

Motoren startet 10.12.2011 :-)

10.12.2011: Arbeidslaget hans.... Geir, Bjørn, Olav, Knut og Erlend.

 

10.12.2011: Nå går den  - fantastisk artig!

 

10.12.2011: Mer video - litt optimalisering gjenstår

 

10.12.2011: Se video - her starter den

 

10.12.2011: Se Sandbacken starter (motoren som går i bakgrunnen er en Normann).

10.12.2011: Endelig fyrte den...

 

10.12.2011: Men det skulle vise seg at kompresjonen forsvant opp gjennom  sprekken i glødekulen, men heldigvis hadde Bjørn tatt med seg sin reserve. Et raskt bytte, men samme pakning og ny pakningssement forsøkte vi igjen.

 

10.12.2011: Forvarming

 

9.12.2011: Klar for oppstart :-)

9.12.2011: Begrenset hvor mye en tør skrue til her, men det kjennes bedre nå, og det høres tett ut.

9.12.2011: Nå ser det meget bedre ut.

9.12.2011: Pusset skukkelig, fikk tak i ny pakning (Klinger SLS 150C) og pakningssement.

9.12.2011: Måtte av med kula igjen. Borret opp og fjernet forstenet sot oppe i kula. Men her er sprekker som skulle vise seg uakseptable.

7.12.2011: Klingersilpakningen tettet ikke. Her prøver i asbestbånd og pakningspasta fra Biltema, men det fungerte heller ikke.

7.12.2011: Her heises stempelet på plass. Litt olje gjør at det glir lettere.

7.12.2011: Jeg valgte foreløpig ikke å bytte stempelringer, så vi satte på de gamle.

 

7.12.2011: Så starter sammenmonteringen. Klingersil pakning (C4324 - grønn/grå). Men denne skulle vise seg for hard.

4.12.2011: Her borres og gjenges opp hull for feste av glugger.

4.12.2011: Men her er nok en av utfordringene med motoren. Trodde først at den var grei, men det skulle vise seg at denne glødekula skulle volde problemer.

4.12.2011: Endelig er nye pinbolter på plass. Fikk dreiet den som var borret ut til 5/8 og kjøpt de andre 1/2 toms fra Industrisalg i Sandnes (via Cylmo).

4.12.2011: Fant et par blåselamper på Finn. De fikk jeg sendt fra Horten.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

26.11.2011: Så forberedes montering. Har bankes pakningen til sylinderen.

26.11.2011: Godt å få rengjort ventillæret og resten av ventilen også.

26.11.2011: Stempelet hadde nok kommet ut av banen for sylinderen var skikkelig skadet. Dette ble loddet.

26.11.2011: Vannpumpa trengte også en skikkelig rengjøring. Den var helt tett av sagflis.

18.11.2011: Withwordt-gjenger er ganske like UNC, men akkurat 1/2" er ganske forskjellig på stigningen av gjengene.

18.11.2011: Toppen - Pinboltene var 1/2 " Withwordt gjenger. De var rustne og skjeve. Det ene festet var borret opp til 3/4 UNC. Utrolig nok fikk jeg tak i nye pinbolter hos Cylmo, som fikk skaffet de hos Industrisalg i Sandnes. 3/4"-hullet fylles, limes og borres opp med samme 1/2" WW, så da blir det som orignalt.

18.11.2011: Lars sveiset den med Mig'en. Det ble jo riktig fint.

8.11.2011: Eksospotta hadde sprukket. Trolig av vann og frost.

8.11.2011: Stempelet

8.11.2011: Stoppere i stempelet er 8 mm i diameter

8.11.2011: Sporene er 10 mm

8.11.2011: Endene ser slik ut

8.11.2011: Er usikker på om de kan brukes på nytt. Sjekker om det kan skaffes eller lages nye. De er 205 mm utvendig. Drøyt 3 mm på de tynneste og 7 mm på det tykkeste.

8.11.2011: Ringene er fryktelig slitt.

8.11.2011: Sprekker i selve glødehodet også, men det tror jeg ikek gjør så mye.

8.11.2011: VNå er det kanskje sjanse for å gjøre noe med sprekken. Hvis jeg tar sjansen. Denne blir frykteligt varm og hvis den sveises vil det kanskje ble helt feil spenn i den. Vurderer...

8.11.2011: Vi fikk av 3 muttere, den fjerde bolten røk. En ters var fin å ha når vi skulle demontere selve glødekula.

8.11.2011: En interessert nabo, Olav Hårberg, syns det er moro å skru gamle motorer. Her varmer vi muttere for å få av glødekule. Tormod mente pakningen der måtte byttes. Dessuten er det en sprekke som kanskje bør sveises.

8.11.2011: Materiale til ny toppakning kjøpte jeg på GSHydro i Fossegrenda. En serviceinnstilt ung mann skar til sirkelen.

11.10.2011: Råden er reparert før (den også).

11.10.2011: Stempelringene satt fast, og det var nok årsaken til at kompresjonen var så dårlig. Diesel og en gummiklubbe var det som trengtes for å få de løs. Kakket forsiktig på de.

To av stempelringene var skadet (gått av en bit på enden), men trolig ikke verre enn at den kan brukes.

11.10.2011: Slakke i lager mellom kryssbolt og vevlager. Dette må ordnes. Leverte den inn på verkstedet på NTNU.

11.10.2011: Låseskruer på kryssbolt

11.10.2011: Stemplet og veiv - her var det en slakke. Der var nok herfra den "banken" kom.

11.10.2011: Råden kløvd og vev, stempel og sylinderen demontert. Tok stemplet opp før vi tok av sylinderen.

11.10.2011: Toppen av

11.10.2011: Her var det massssse sagflis.

11.10.2011: Så da var det bare å demontere. Bjørn Finseth var med.

5.10.2011: Den tente 4-5 ganger, men ville ikke gå. Flere årsaker ble diskutert. For lite trykk på dysa eller for lite kompresjon var hovedteoriene. I tillegg hørte vi en bank, trolig i kryssbolt, som gjorde at vi nok må ta en skikkelig runde "innvendig" også.

5.10.2011: Oppvarming

5.10.2011: Etter oppussingen tenkte jeg å gjøre et forsøk på å starte den. Flere entusiaster var invitert.

30.9.2011: Lars Heggvold hjalp meg med lodding av vannrør.

24.9.2011: Det ble fint dette.

24.9.2011: Jeg plukket av oljeapparat, rør, vannpumpe, dieselpumpe m.m. og brukte mye tid til å vaske, skrape og pusse. Så malte jeg den med Arcanol. Svart og rød. Det fungerte godt.

Ragnhild hjalp meg med å pusse kobberrørene fra oljeapparatet.

8.8.2011: Jeg laget nye bunner av metall (fra Olaf Hanson) og bestemte meg for å bruke glassfiber og polyester til å reparere tankene.

15.7.2011: Det skal være kjettinger fra hakene og frem til hesteselen.

15.7.2011: Fikk også med hestdraget.

15.7.2011: Var innom og fikk varmelampen til motoren.

29.6.2011: Jerntråd som  holdt en trekile :-).

29.6.2011: Demontert

29.6.2011: Sildretau og tank

22.6.2011: Smøreapparat

22.6.2011: Vanntank

22.6.2011: Vanntank

22.6.2011: Vanntank

22.6.2011: Demontering av vanntank

22.6.2011: Vanntanken var ganske opprustet

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

15.6.2011: Her har vi tatt av og demontert vannpumpa. Må skaffe ny pakning her.

 

15.6.2011: Det var gjort noen "lokale tilpasningen" på dieselpumpa. Her også må det skaffes nye pakninger. Men ellers ser det greit ut så langt.

 

15.6.2011: Nå er det blitt sommer og jeg i gang med motoren. I kveld har jeg hatt besøk av Lars Solberg, Lars Heggvold, Idar Solberg og Stein Solberg. Det ble en skikkelig trivelig motorkveld i garasjen :-)

Det var veldig greit å få noen tips til arbeidet. Selv om den kanskje har stått i 25-30 år, så ser det ut som det meste er inntakt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5.5.2011: Var ut med motoren rett etter påske og spylte den med varmtvann, men det gjenstår enda mye rengjøring.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

27.11.2010: Og etter litt bistand av traktor igjen, så er motoren endelig på plass i garasjen.

27.11.2010: Så bærer det til byen...

27.11.2010: Her er den på hengeren

27.11.2010:  Opp på hengeren med deg...

27.11.2010: Når har vi bra kontroll

27.11.2010: Det var faktisk en fordel at det var kaldt, for tælen gjorde underlaget stødigere. Her var jeg redd for at den sank ned på et hjul og bikket, og vi fikk den "velberget" ut.

27.11.2010: Den veier ca 1500 kg, og sannelig måtte vi "slite" for å få den ut.

27.11.2010: Jeg var innom Tormod på vei utover en senere helg og vi ble enig om pris og overtakelse. Det var veldig kaldt, men jeg hadde lyst til å få motoren med til byen slik at jeg kunne begynne så smått med den hjemme i garasjen. Frode var med og trakk den ut av "krybba".

----------------------------------------------------------------------------------------------------

13.11.2010: De to siste hjulene fikk jeg opplyst lå under fjøset. Og det stemte. Tormod vet hvor han har tingene sine. Et par eiker var borte.

13.11.2010: Sprekk og rust på glødekammeret.

 

13.11.2010: Men alt var tykt av sagflis og råkk fra sjøen hadde nok tatt med seg salt som hadde gitt rusten tak enkelte plasser.

 

13.11.2010: Den så ikke så aller verst ut...

 

13.11.2010: Den var brukt på sagbruket og stod fortsatt der selv om traktoren nå hadde overtatt "drifta" der.

 

13.11.2010: Fikk tips om at Tormod Imsteren var motorinteressert og trolig hadde motor. Jeg snakket med han på telefon, men når han fortalte at han hadde en Sandbacken som jeg kunne få overta, fant fort ut at jeg måtte ta en tur.

 

fil: jostein/motor/Sanback1.html - sist oppdatert:    18.11.12