Sandbacken fra bekken i Bustlia

 

Fakta om motoren

Fabrikat: Sandbacken (ca.)20-24 hk - ikke verifisert

Type: skiltet mangler

Nr:  

Eiere:  Jostein Staverløkk og Bjørn Finseth

Historikk:   Kjøpt av Geir Stålvik som overtok Bustlia og dermed motoren

 

Resturering

Oppdatering kommer etter hvert som arbeidet forhåpentligvis går fremover. Siste utvikling tilføyes på toppen.

 

 

Februar 2016: Her får sylinder, tank m.m. et strøk.

 

Februar 2016: Men alt demonteres, pusses og males. Den luftbørsta jeg bruker (foran til høyre i bildet) er super til å pusse deler med.

 

Februar 2016: Noen av delene har stått seg ganske bra. Feks. akslingfeste for oljepumpa.

 

Februar 2016: Lørdag 7.2. var det passe dårlig være til å mekke i garsjen. Det gjenstår en del pussing og maling på motoren ennå. Jeg bruker Jotun Bengalakk Matt 06 Sort FR428-163765 med en skvett (10-20 %) Owatrol i.

 

 

Januar 2016: Det gjenstår mye arbeid ennå, men motoren begynner å ligne litt på seg selv igjen.  Artig å se at det går fremover.

Men det er et par større utfordringer igjen. Hetta som "varmer" kula var rustet helt i stykker og den delen som styrer tenningspunktet på akslingen er ødelagt. Men følg med !

 

Januar 2016: Etter bytte av pakninger, rengjøring og pussing ble den riktig bra.

 

Desember 2015: Jeg hadde kjøpt noen blåselamper på Finn.no. Den ene passet og etterhvert fikk vi fyr på den. Passet visst godt å varme seg på den i den kalde garasjen min.

 

Desember 2015: Oljeapparatet fikk jeg byttet til meg av en klubbkamerat. Det er dessverre ikke originalt. Vi måtte lage nytt feste til det både fordi det gamle var slått av og at det ikke passet på dette apparatet.

 

Desember 2015: Her settes toppen på plass.

 

November 2015: Eksospotta fikk isveiset bot i bunnen og ble som ny når den fikk et strøk med maling.

 

November 2015: Inni her skal det være tykt okselær... får se om vi får tak i det...

 

 

 

 

November 2015: Det manglet en pinbolt, en gikk av og de 4 andre var dårlige. Så Bjørn dreide nye. Det er 1/2" withwordt-gjenger.

 

 

November 2015: Her er dieselpumpa ordnet også. Men vi må nok få tak i pianotråd og spinne en ny fjær.

 

November 2015: Og der er kranen på plass igjen også.

 

 

November 2015: Tanket var sprukket, men Idar sveiset den.

 

November 2015: Kranen under tanken trodde vi i allefall var ødelagt. Men nei. Denne fikk vi også i orden.

 

 

November 2015: Utrolig hva varme kan gjøre, men vi fikk faktisk løs både skruen og selve dysa. Men litt rengjøring og pussing skal nok disse fungere.

 

November 2015: Så fortsatte vi med toppen. Her har vi tatt pakningsmål.

 

Oktober 2015: Etter mye arbeid kom stempel og veiv på plass. Rådelager måtte skimses, men ellers gjorde vi det på samme måte som med Sandbacken 13 hk.

 

Oktober 2015: Så er stemplet ute. Og det viktigste - helt ! Så nå er det pussing, honing og å få av stempelringene uten at de knekker. Det siste krever i allefall godt med tålmodighet.

 

Oktober 2015: Vi presset og holdt pusten. På ca 18-19 tonn smalt det. Stemplet som fortsatt var helt hadde flyttet seg en kvart centimeter. Dermed var det bare å jekke det ut. En kvartcentimeter av gangen i begynnelsen, men etterhvert gikk det raskere.

 

Oktober 2015: Etter en lengre pause, så begynte vi med sylinderen. Her stod stemplet dønn fast ennå. Det hadde stått i diesel i snart to år og har vært varmet så dieselen kokte to ganger. Nå var tiden inne for å prøve å få det løst. Vi laget en mal av et rør som passet helt i ytterkant under på stemplet slik at trykket kom helt ut i veggen der det satt fast.

 

November 2014: Vi var ganske spente når vi skulle montere sammen. Det passet perfekt !!!!

 

November 2014: Han dreide ut lageret til 0,05 mm romsligere enn akslingen.

 

November 2014: Så satte Stein foringen i en brille i dreiebenken.

 

November 2014: Vi laget en mal som var omtrent for hullet inni foringen som vi skulle støpe rundt. Vi la på en duk for at vi lettere skulle få ut malen etter støpingen. Malen inkl duken var så mye mindre enn foringen som vi ville ha lageret tykt. Vi la på litt for å kunne dreie det rundt etterpå.

Så satte vi foringen oppå (rundt) malen. Det er viktig at det er tett under (ellers renner hvitmetallet ut) og at støpingen foregår raskt og i en bevegelse. Her trengtes alle hender, så det ble ikke noe bilde av selve støpingen.

 

November 2014: Vi begynte med å varme foringene slik at alt hvitmetallet rant ut. Det samlet vi opp, for dette er ganske dyre saker. Men vi måtte supplere med en del nytt. HVer gang vi varmet det slagget det av en del som ikke lenger kunne brukes. Vi pusset også godt inni foringen for at hvitmetallet skulle feste seg godt.

 

Oktober 2014: Innvendig foring drøyt 81 mm. Det hadde gått hardt utover lagrene. Sannsynligvis skjedde dette når vi skulle få den løs. Vi brukte godt med både varme og krefter! Her bør nok noe gjøres og vi vurderte mange muligheter, men kom til at vi må prøve å støpe nye foringer.

 

Oktober 2014: Flens knappe 104 mm

 

Oktober 2014: 15 cm høy

 

Oktober 2014: Vi presset ut lager og bronseforingene fra "skinkene".

 

Oktober 2014: Fjærer på skinka vi må huske å sette på plass.

 

Oktober 2014: Ovatrol beskytter mot og binder rust.

 

Oktober 2014: Sandblåsing

 

Oktober 2014: Vi tok med deler opp på verkstedet til Idar og rengjorde, sandblåste og sprøytet de med Ovatrol.

 

September 2014: Vi skrudde også opp veivhuset og fikk ut veivakslingen.

Videosnutt

September 2014: Her er ikke motoren helt lik seg nei. Men nå er det mulig å få gjort skikkelig restaureringsarbeid.

September 2014: Så da tok vi like gjerne det andre hjulet også. Dette var nok riktig måte å få av fastrustede svinghjul på :-)

Videosnutt

 

September 2014: Sannelig gikk det. Her er hjulet nesten halvveis av.

 

September 2014: Så er vi igang med svinghjulet igjen. Denne gangen har vi en enda større ters og en jekk som presser 55 tonn !!! Da er det et eller annet som er nødt til å gi seg...

Videosnutt

 

September 2014: Her er vi igang med det første svinghjulet. Idar hadde med en skikkelig ters. Med varme trodde vi det skulle gå, men det gjorde det ikke. Tersen ga seg og vi måtte avslutte den kvelden.

 

September 2014: Vi bestemte oss for å prøve å få av svinghjulene, ihvertfall det ene på Sandbacken fra Bustlia. Regulatoren var ganske ødelagt og må sveises. Det er vanskelig når hjulet er på.

Først måtte vi prøve å få ut kilen. Det viste seg å være svært vanskelig. Men den kom til slutt etter å ha sveiset på flere jernbolter (slik som den ene på bildet) og slått inn to slike kiler med slegge.

Videosnutt - Veiva og akslingen løsner

 

September 2014: Vi fikk løs akslingen på Sandbacken fra Bustlia. Det var ikke lett nei :-). Det gikk sikkert med 14-15 kg gass til oppvarming... Anders og Bjørn bruker musklene.

 

Mai 2014: Her ser du at de endelig er i hus.

 

Mai 2014: Det var litt av et spill å få frem motorene. Først til veg og så til byen. På bildet over er vi på vei til byen med de.

Her er link til bildeserie fra da vi hentet frem motorene. Bjørn Finseth var med og vi har inngått avtale om felleseie av motorene.

 

20.7.2013: Etter at bekken var ledet vekk og toppen og en del andre deler som jeg fikk demontert, dekket jeg til motoren med en presening. Får håpe at den holder i vinterstormene i Bustlia.

 

20.7.2013: Jeg satte opp kjølesystemet ved noen ortrær.

 

20.7.2013: Her burde jeg nok hatt et par liter med diesel...

 

20.7.2013: Ville prøve å få med meg toppen hjem. Jammen satt den, men jeg fikk den av til slutt. Skal si den var tung og bære til bilen...

 

20.7.2013: Idag har jeg gjort avtale og overtatt (kjøpt) motorene fra eieren og her er jeg tilbake i Bustlia. Vannet er vætet unna, men det spørs hvor lenge det holder... Kan nok ikke stå slik så mye lenger.

 

8.7.2012: Jammen står det ikke en Sandbacken her. Men den har fått tøff medfart at naturen alle de årene han har stått her.

 

8.7.2012: Jeg ble tipset om at det stod motorer i Bustlia. Her har det stått et sagbruk, men det har reist med flommen. Men motoren ser ut til å stå der.... Spennende !

 

 

fil: jostein/motor/Motor24.html - sist oppdatert:    07.02.16